Filopaj med lök & chévre

Detta var ett experiment! Som lyckades ganska bra. En smarrig förrätt som jag definitivt kommer göra igen.

Ingredienser:
1 pkt filodeg +rapsolja
4-5 st rödlökar
1-2 st vitlökar
Salt & Peppar
Honung
Rosmarin
Timjan
Chévre
Tillbehör: Manchésallad & balsamico creme

Börja med lökfyllningen. Jag skivade löken tunt och stekte på svag värme i rikligt med smör. Löken ska inte ta färg utan bli genomskinlig och god. Den skarpa smaken ska lägga sig och övergå i underbar löksötma. Jag smaksatte med honung, timjan, rosmarin, salt & peppar.

Tina filodegen enligt anvisningarna på förpackningen. Skär dem i kvadrater, storlek enligt den pajform du tänkt använda. Här använde jag 4 st små med löstagbar botten, diameter 10 cm. Lägg filobladen i pajformen, ett i taget, och pensla med olja mellan varje. Jag lade mina blad lite omlott så det skulle se snyggt ut runt kanterna. Det gäller att arbeta lite snabbt här, för degen torkar lätt och går då sönder/ smular sig. Ett tips är att ha en fuktig kökshandduk över degen medan du penslar osv.

Lägg ner lökfräset i pajformarna och smula över chévreost. gratinera i ugnen tills det ser smaskigt ut. Låt pajerna svalna något och servera tillsammans med manchésallad och balsamico créme.

Lycka till och smaklig måltid!