Crostini med ärtmos & prosciutto

Denna förrätt är en av de bästa jag gjort. Jag hittade den i en av mina kokböcker. Sjukt god och sjukt snygg om du frågar mig. Enkel att göra vilket alltid  är härligt!

Ingredienser:
2 scharlottenlökar
2 msk olja
2½ dl frysta gröna ärtor
2-4 msk vitt vin
1 st lång baguette
1 paket färdigskivad lufttorkad skinka
1 vitlöksklyfta
1 dl hackad färsk mynta
Salt & Svartpeppar

Hacka och fräs löken i olja tills den är mjuk, ett par minuter. Häll i ärtor och vin, täck över, och låt sjuda i ca 5 minuter, tills ärtorna är mjuka. Skär under tiden baguetten i tunna skivor.

Lägg över ärtor och vin i en matberedare och kör till en slät puré, stavmixer fungerar också - det använde jag. Smaka av med salt och peppar.

Grilla baguettskivorna i en grillpanna, gnid in varje skiva med vitlök genom att dela på vitlöksklyftan och gnugga snittytan mot brödet. Skeda upp ärtmoset  och lägg på en skinkskiva. Ringla gärna över lite mer olja och strö sedan över den hackade myntan.

Lycka  till!

Kommentarer

Suzan sa…
Ser jättegott ut!