Hemmagjord Bea

Min sambo är galen i bea-sås. Jag tror allvarligt att han skulle kunna leva på det. Efter flera år av färdigköpt låtsas-bea har jag fått nog och börjat göra min egna. Det är inte alls så svårt som man tror, det krävs bara lite tålamod och is i magen. Och jag lovar...det smakar ungefär 3 miljoner gånger godare!

Ingredienser:
150 g äkta smör
7 st vitpepparkorn
Persilja & Dragon - gärna färsk - mängd efter smak
4 sharlottenlökar
3 msk vitvinsvinäger
3 äggulor
1 dl vatten

Krossa vitpepparkornen lite lätt med bladet på en kniv och hacka löken fint, lägg det tillsammans med vatten, persilja, dragon och vinäger i en liten rostfri kastrull (aluminium kan missfärga såsen). Låt alltsammans koka ihop tills endast ungefär en halvdeciliter återstår. När vätskan minskat silar man av lök och kryddor, därefter slår man tillbaka den i kastrullen. Tips! Jag brukar använda kryddornas stjälkar till detta då denna "lag" ändå ska silas när den kokat ihop.

Smält smöret i en kastrull och låt svalna något. Hacka dragon och/eller persilja, man väljer vad man tycker om. Själv använder jag båda, men mest dragon. Sätt också en större kastrull på spisen och koka upp vatten till vattenbadet.

Den lilla kastrullen sätts ner i vattenbadet, vattnet ska inte koka, bara sjuda. Tillsätt äggen under vispning ett i taget och fortsätt vispa tills det tjocknar. Det behövs alltså inte vispas febrilt, det räcker i en jämn lugn takt.

Därefter drar man av kastrullerna från värmen och tillsätter det avsvalnade smälta smöret i en smal stråle, under vispning på samma sätt som med äggen. Avslutningsvis tillsätts de hackade kryddorna, smaka och tillsätt eventuellt mer vinäger om ni vill ha en skarpare smak. Lite salt kanske också behövs. Jag brukar även tillsätta lite torkad dragon som har en lite fylligare smak än färsk.

Lycka till!

Ps. Jag hittade detta recept på "Kolhydrater i Fokus" och där finns en mycket bra steg-för-steg guide till denna sås, med bilder och allt. Kanon!

Kommentarer