Kallrörd vaniljsås

Denna enormt goda vaniljsås har jag ätit ett par gånger hos min söta vän Marie. Jag har ännu inte hunnit testa den själv men jag ska nog göra det i helgen. Är grymt sugen på blåbärspaj men vi får väl se...

Och JA denna är 100% godare än färdigköpt vaniljvisp, tro mig! Den är precis lika enkel och snabb att göra som att öppna en färdigköpt visp och vispa den. Så sluta köp sånt där trams nu...gör EGEN! Sluta va så jävla slöa! ;)

Ingredienser:
2 äggulor
2 msk florsocker
1 msk vaniljsocker (fast jag använder nog hellre 1-2 tsk vaniljpulver - se bild!)
2 dl grädde

Blanda gulorna med siktat florsocker och vaniljpulver. Rör massan porös. Vispa grädden till skum och rör ner den i äggsmeten omedelbart före servering. Klart!

Ps. Jag vet inte hur länge den står sig, hur den är i konsistens om man lämnar den i kylen över natten t.ex. Om någon av Er provar kan Ni väl berätta!

Kommentarer

Unknown sa…
Tack, det här ska testas. Låter som en lyckad vaniljsås... Kram
lindasmat sa…
Lycka till! Hör gärna av dig med resultatet...kram
Torvaldan sa…
Hej!
Testade din vaniljsås igår kväll och det blev väldigt lyckat. Imorse var den om möjligt ännu godare. Antar att vaniljen kommer fram mer ju längre den står. När jag kom hem från jobbet hade den delat på sig en aning såsom grädde kan göra när den står ett tag men det var snabbt fixat med ett par varv med vispen.
Tack för receptet :)
lindasmat sa…
Ah, perfekt...nån som provat att "förvara" den. Tack för info Torvaldan!