2011/01/17

Fläskfilélåda á la Linda

Förra veckan gjorde jag en egenkomponerad fläskfilélåda. Vi hade en fläskytterfilé i frysen som behövdes ätas upp och detta blev resultatet. Sambon blev extremt nöjd, och jag med!

Ingredienser:
1 st fläskytterfilé
3 st paprikor - gärna olika färger
1 gul lök
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
2 röda chillifrukter (ta bara en frukt om de är starka!)
Ett gäng färska champinjoner
1 kruka färsk persilja
2½ dl créme fraiche
2-4 dl vispgrädde
2-4 msk tomatpuré
Salt, peppar, paprikapulver
2-4 dl riven ost till gratinering

Börja med att skiva fläskytterfilén i lagom tjocka skivor. Stek dem i smör, krydda med salt, svartpeppar och paprikapulver. Lägg åt sidan. Skär paprikorna i tjock ringar. Lägg varannan kött, varannan paprika i en ugnsfast form.

Fräs lök, vitlök och chilli i smör, ställ åt sidan. Fräs skivade champinjoner i smör, tillsätt hackad persilja mot slutet och blanda ner lök- och chilliblandningen. Strö ut över kött och paprikor.

Vispa samman créme fraiche, grädde och tomatpuré. Häll över ingredienserna i formen, toppa med ganska mycket riven ost. Gratinera i mitten av ugnen, ca 200 grader, i 20-40 minuter tills osten fått vacker färg och allt bubblat samman till en god smarrig låda. :)

Här har vi valt att servera lådan till kokt risoni, sockerärter och coctailtomater.

Lycka till & smaklig måltid!

2 kommentarer:

ryskadockor sa...

Låre jättegott! Jag använder ofta dina recept från LCHF-kategori! Mycket inspirerande!
Jag har börjat äta enligt LCHF två månader sedan och mår mycket bra! Det var ont i magen som "ledde" mig till den här "dieten"!
Mycket fin blogg du har!
Kram
Lana

Linda sa...

Hej Lana! Vad roligt att du hittat till min blogg. Tack så mycket för din kommentar och lycka till med din mage, hoppas du mår bättre. Kram Linda