Risotto Milanese med panerad & smörstekt kolja

Det har inte blivit många lchf-recept på sistone och detta är definitivt inte ett. Jag ber om ursäkt till Er som följer min blogg just pga LCHF avdelningen för  detta. Jag lovar att inom kort försöka blanda in lite fler sådana recept i framtiden. Men nu får Ni först frestas av denna läckra gyllengula risotto med saffran. Det blir nog inte så mkt godare än så här. Och med den dubbelpanerade och smörstekta koljafilén till så hamnade både jag och sambon i mathimlen. 

Ingredienser:

Risotto Milanese
2 dl arborio- eller avorioris
5-6 dl grönsaksbuljong
1-2 dl vitt vin
1 gul lök
3-4 msk smör
1 dl riven lagrad ost - helst parmesan
salt & peppar
1 kuvert saffran

Koka upp buljongen. Skala och hacka löken, fräs i lite av smöret i en tjockbottnad kastrull. Rör i riset och häll på vinet. Låt vinet koka in i riset under omrörning. Tillsätt den varma buljongen i omgångar. Låt risotton koka på svag värme utan lock ca 20 min. När riset känns krämigt men fortfarande har en fast kärna är det klart. Rör ner smörklickar, ost, salt & peppar. Tillsätt saffran i slutet av koktiden, blanda gärna ut den med lite buljong innan så löser den sig lite lättare.

Dubbelpanerad kolja
Färska koljafiléer
Vetemjöl
Uppvispat ägg
Ströbröd
Smör
Salt & peppar

Torka av fiskfiléerna med lite hushållspapper. Doppa dem i mjöl, sedan uppvispat ägg och tillsist ströbröd. Tryck till filéerna lite så ströbrödet fastnar ordentligt. Stek dem i rikligt med smör, salta och peppra.

Lycka till och smaklig måltid!

Kommentarer