Makaronilåda á la Linda

Nej, varken GI eller LCHF idag heller. Alltså makaronilåda är ju en klassiker och min sambo äääälskar klassiker! Det gör inte jag. Eller jo, det får väl duga men jag har ett motto när det kommer till mat...Varför äta något som "duger" när det finns mat som är fantastisk!? Men för att stilla min sambos lust efter "vanlig" mat gjorde jag denna makaronilåda förra helgen. Liiiite mer lyx än en vanlig låda dock, ingen falukorv! Kunde inte låta bli att "Lindafiera" den lite :) Lyxlåda utklädd till husman, precis som jag! Haha.

Ingredienser:
Penne pasta
Kycklingfilé
Coctailtomater
Ägg
Mjölk
Riven ost

Kryddning: (Lindas special)
Gröna oliver, färsk basilika, gul lök, vitlök, soltorkade tomater, kapris, salt & peppar.

1. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet, men ta av dem från värmen ett par minuter innan de är klara. Eftersom de ska in i ugnen igen kommer de "kokas" klart där. Skölj dem gärna i kallt vatten så kokningen slutar.
2. Skär kycklingfilé i bitar och stek dem i smör. Krydda med valfria kryddor, jag använde diverse örter.
3. Nu kommer vi till det goda. Jag tar ofta fram min lilla blender/mixer och gör diverse röror/smaksättningar...denna gång slängde jag i ovanstående ingredienser och mixade till en grovkornig smet.
4. Blanda samman pasta, kyckling och kryddblandingen i en ugnsfast form.
5. Vispa ihop en äggstanning och häll över pastan, strö över riven ost.
6. Gratinera lådan i mitten av ugnen, 225 grader, tills äggstanningen stannat och toppen fått vacker färg.

Smaklig måltid!

Kommentarer