Äppel- & kanelmuffins

Jag fick sådan baklust igår att jag på förmiddagen slängde ihop två sorters muffins. Det här är den första varianten, min sambos favorit. De blev riktigt goda faktiskt, äppelpaj i litet format skulle man kunna säga.

Ingredienser:
(12 st)
125 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1½ tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
1 dl mjölk
5 msk äppelmos

Fyllning:
Ett par skedar äppelmos
2 äpplen
1 dl farinsocker
2 msk kanel
50 g smör
Flagad mandel

Rör smör och socker mjukt, tillsätt äggen ett i taget. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör sedan ner det i smörblandningen. Tillsätt mjölken och äppelmoset, rör till en jämn smet.
Förbered fyllningen genom att skala och hacka äpplena i små bitar. Strö över socker, kanel och smält smör. Blanda runt så bitarna täcks. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3. Lägg en liten klick äppelmos på varje muffins och tryck sedan ner äppelbitarna. Strö över lite flagad mandel och grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 20 min.

Lycka till!

Kommentarer