Chili con carne

Chili con carne är en storfavorit hemma hos mig. Det är enkelt, går ganska fort och självklart supergott! Mina chillisar brukar sällan bli den andra lik, eftersom det är ett perfekt recept att laborera med. Man slänger helt enkelt bara ner det som finns hemma :) Ett bra sätt att bli av med överblivna grönsaker etc.

Men jag tänkte ändå dela med mig av något slags grundrecept som jag brukar använda mig av, så får Ni själva smaksätta gottegrytan med vad Ni själva finner oemotståndligt.

Ingredienser:
Gul lök
Vitlök
Röd chilifrukt
Färsk paprika
Nötfärs
Tomatkross, helst denna
Svarta oliver, helst dessa
Svarta bönor
Kidneybönor
Stora vita bönor
+ kryddor; salt/ svartpeppar/ chiliflakes/ oregano/ basilika/ paprikapulver m.m.

Till servering: fullfet créme fraiche och eventuellt lite riven ost

För att begränsa kolhydraterna (om man så önskar) så brukar vi inte äta något annat än créme fraiche till. Alltså inget ris. Och vill man vara ännu strängare så kan man vara lite försiktig med bönorna också, eftersom de innehåller ganska mkt kolisar.

Kommentarer