Linda goes Japanese!


Jag har för första gången testat att göra sushi på egen hand. Jag är helt GALEN i sushi och har länge varit sugen på att prova men aldrig kommit till skott. Men under semestern slog jag slag i saken och detta är resultatet. Det roliga är att det inte alls var särskilt svårt, visst mycket plock hit och dit men inte svårt! Så hemmagjord sushi kommer definitivt bli en återkommande punkt på min meny.

Det behövs ju inget recept till denna underbar middag då anvisningar för hur man gör sushiris står på förpackningen, det behövs sushiris, socker och risvinäger.

Makirullarna (t.v) innehåller crabsticks, gurka och avocado. Här har jag gjort 2 olika makirullar med samma fyllning. Den enda skillnaden är att den ena är vänd ut och in och rullad i sesamfrön.

Nigirisushi (t.h.) är helt enkelt ris format till små ovala kuddar med lax på toppen. Jag har fuskat lite och använt kallrökt och gravad lax. Egentligen ska det vara ju rå fisk, men detta var verkligen lika gott!

Tillbehören som Ni ser på tallriken, utöver de skivade rädisorna, är inlagd ingefära - gari, wasabi och japansk soja, allt finns att köpa färdigt på lite större mataffärer, t.ex. Coop Forum eller Willy's.

Hur man rullar? Jag har en jättebra bok med massor av tips, men man kan även söka på youtube där det finns videor som visar hur man gör.  

Lycka till!