Lindas thai-biff-gryta

Jag älskar thaimat, kan inte få nog. Jag gör min egna emellanåt, det blir riktigt bra! Denna biffgryta gick inte av för hackor vill jag lova...

Ingredienser:
400 g lövbiff
2 vitlöksklyftor
5 cm färsk ingefära
1 st röd chilifrukt
1 st lime
1 kruka koriander
1 röd paprika
1 ask sockerärter
10 cm purjolök
3 dl grädde alt. 1 burk cocosmjölk
Ett par teskedar fisksås
salt & peppar
Strimla lövbiffen och fräs på den hastigt i rikligt med smör, ställ åt sidan. Gör samma sak med paprikan. Finhacka vitlök, chili, koriander (spar ett par blad till garnering). Riv skalet från limen och ingefäran, strimla purjolöken. Smält en ordentlig klick smör i pannan och tillsätt de finhackade och rivna kryddorna, stek en stund på medelvärme. Släng i köttet, paprikan, purjolöken och sockerärtorna. Fräs runt en stund och slå sedan grädden över woken. Låt småputtra en stund, smaka av med fisksås, salt & peppar.

Smaklig måltid!

Tips! Denna rätt blir nog ännu godare om man använder cocosmjölk istället för grädde, men min sambo hatar cocosmjölk mer än pesten så jag får nöja mig med grädde. Men det är verkligen kanongott ända!

Kommentarer

Suzan sa…
När ska du bjuda mig på middag? =)
lindasmat sa…
Men Suz, du får komma när du vill! Ta med dig Frank till Dalarna ska jag bjuda dig på en riktig brakmiddag. :)