LCHF "bröd"

Fick ett så enkelt och spännande recept av min arbetskollega Camilla. Ett recept på ett bröd som bakas utan mjöl. Kan det bli bättre? Inte när man som jag försöker undvika kolhydrater så mycket som möjligt. Och eftersom jag är förbannat svag för just bröd kändes detta som räddaren i nöden. Förvånande gott!!! Helt klart min nya favorit!

Ingredienser:
1 msk fiberhusk
2 dl skalade eller oskalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 st ägg

Blanda alla torra ingredienser tillsammans med den rivna osten. Tillsätt äggen och rör till en jämn smet, låt dra ca 10-15 minuter. Häll smeten på en bakplåtsklädd plåt och bred ut den ganska tunt. Grädda i 8 minuter, 225 grader. Låt svalna och skär i lämliga brödbitar. Klart!

Smaklig måltid & lycka till!

Tips! Torka dem i ugnen på 75 grader om du är sugen på hårt bröd.

Kommentarer

Vickan sa…
Testade att "baka" de här idag,supergoda!!!

/Vickan
lindasmat sa…
Ja, visst är de goda? Jag gjorde en ny sats igår som jag "pimpade" med lite parmesan, havssalt och så bytte jag ut ½ dl sesamfrön mot krossat linfrö. SUPERGODA!
Bakade nyss det här, riktigt gott ju :D
Anonym sa…
Jag har provat en del olika lchf-bröd med fiberhusk, men upplever att det blir så förbaskat salt! Nästan så jag inte kan äta dem.

Provat att utesluta ev. salt som ska vara i smeten, provat olika sorters ostar m.m.

Får inte till det!!
Någon som har tips??
Anonym sa…
Jag har testat bröd hit och dit, nu äntligen fått till ett som är kanongott.

1 dl mandelmjöl (rostas lätt i torr panna, gör stor skillnad i smak på brödet)
1/2 dl pofiber
1-2 msk hela linfrön
1-2 msk fiberhusk
1 msk kumminfrön (rostade och mortlade)
2 ägg
1 1/2 dl keso eller
1 dl keso + 1/2 dl 10% yoghurt eller cremé fraiche
1 tsk bakpulver (kan uteslutas)
ev lite salt
Blanda allt och låt stå ca 15 min
klicka ut på bakplåtspapper 7-8 st
Platta till med blöt handflata till ca 1 cm höga tekakor.
Om man vill kan man strö solroskärnor, sesamfrön eller vallmofrön på.

Grädda 15-20 min i 200 graders ugn.

Goda att äta som dom är eller rosta.

Lycka till!
Linda Ksrlsdon sa…
Har bakar detta brödet ett tag. Tänk att även ha i lite vitlökspulver. Släng ihop brödet jämt innan gästerna kommer på middag. Uppskattat av stora som små