Endiv med sardellröra och löktortini

Denna goda förrätt lagade jag i lördags när jag och min alskling skulle fira vår 6-års dag. Det är egentligen 2 förrätter men jag kunde inte riktigt bestämma vilken av dom jag skulle göra, så jag gjorde båda. Och det blev riktigt lyckat!

Sardellröra
5 st sardellfiléer
2 msk rapsolja
3 msk créme fraiche
2 tsk kapris
2 tsk klippt gräslök
1 tsk rivet citronskal
salt & peppar
+ endivsallad

Mosa sardellfiléerna tillsammans med oljan i en mortel, till en smet. Blanda ner créme fraichen och resterande ingredienser. Garnera med lite kapris och gräslök, servera tillsammans med skurna endivsalladsblad.

Löktortini
1 st stor rödlök
250 g kesella
1 st ägg
1 msk mannagryn
1 dl riven parmesanost
½ dl rostade pinjenötter
2 msk klippt gräslök
salt & peppar

Fräs löken i smör och låt svalna. Vispa samman kesella, ägg och mannagryn. Rör ner resterande ingredienser och klicka upp i muffinsformar, på en muffinsplåt (för stöd). Strö över lite pinjenötter och grädda i mitten av ugnen, ca 30 minuter i 200 grader.

Lycka till!

Kommentarer

Fröken Dill sa…
Vilken fantastisk sardellröra. Den ska jag testa för här är sardeller svårt populära!
Hälsar fröken Dill