Pizzasallad

Har du någonsin undrat varför hemmagjord pizzasallad inte smakar som på pizzeria? Du kan sluta nu för här kommer det perfekta receptet :) Lycka till!

Ingredienser:
300-500 g vitkål
1½ msk rapsolja
2 msk ättika (12%)
2 tsk strösocker
1 krm svartpeppar
2 krm salt
Ett par stänk av italiensk salladskrydda, oregano och vitlökspulver
Ett par strimlor av inlagd paprika

Strimla vitkålen tunt med hjälp av t.ex. en osthyvel. Lägg den i ett durkslag och häll över kokande vatten, så kålen slaknar en aning. Lägg över den i en skål (inte metall) och tillsätt resterande ingredienser. Blanda väl. Vill man ha kålen ännu mjukare kan man "dunka till den lite" med en mortel, så tränger ättikslagen in lite fortare i kålen. Ställ den kallt och servera tidigast ett par timmar senare, gärna dagen eller ett par dagar senare.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Emmas Kök sa…
Perfekt! Jag har nyss handlat vitkål för att göra en sallad på så nu skall jag se om jag kanske testar detta :)
lindasmat sa…
Gör det, återkom gärna om du har någon ändring eller åsikt! ;)
Delishhh sa…
Ah vad gott. Jag provade att gora min egen ocksa: http://delishhh.com/?p=553
alexandra sa…
ska testas :) låter bra =)
Tack så mkt, detta måste prövas. (:
kaliber 20 sa…
Nu jäklar ska jag prova din sallad:)
Anonym sa…
Blir smaken sämre utan socker?


mvh Jan
Anonym sa…
Grymt god, smakar som på pizzeria. Jag ändrade lite när jag gjorde den. Skållade först den rivna kålen (hälde hett vatten över kålen som jag laggt i ett durkslag) och bytta ättika mot vitvinsvinäger för jag hade ingen ättika. Mycket mycket god!
Sofie sa…
Den var jättegod! Tack för tipset :)!
Anders sa…
Verkligen lysande! TACK! Har letat i år efter ett recept och så var det så enkelt! :-)
Johanna sa…
Den här var riktigt god! Jag har, precis som flera andra här, letat jättelänge efter något recept som verkligen smakar som på pizzerian. Har kollat igenom ett flertal flashbacktrådar i ämnet, och så var det så lätt att det fanns på andra träffen på googlingen "pizzasallad"? ;)

Och till Jan, några kommentarer upp: I min andra sats jag gjorde idag (!) tog jag lite mindre socker, kanske 1,2 tsk, och det blev ännu godare med mindre sötma tyckte jag :)
Anonym sa…
Har precis gjort en sats, ska bli spännande och smaka resultatet: har aldrig gjort pizzasallad själv tidigare. Men med tanke på tiidgare kommentarer verkar det vara gott.

/Majsan
Anonym sa…
Jag har fått så mycket beröm för 'min' hemgjorda pizzasallad, och därför vill jag tacka för detta recept :)
// Tomas
Lena sa…
sökte och fann det här receptet på pizzasallad. Har provat den nu och den var fantastisk god1
Tack för ett bra recept.

//Lena
Anonym sa…
Nu är den gjord !

Den ska avnjutas om några timmar, hoppas den hinner stå och dra länge nog.

Återkommer om smaken ;D
Så bra att detta recept hamnar så högt upp när man googlar. Det är just användandet av riktig ättika (12%) som gör den stora skillnaden mot alla halvtaskiga vinäger-recept. Det kan nog alla som jobbat på en pizzeria intyga.

Kul knorr där med den italienska salladskryddan, som aldrig är fel. Det måste jag testa.
Anonym sa…
Äntligen! Jag har försökt få kålen att smaka som på pizzerian. Men nej! Gjorde efter detta recept igår. Ska avnjutas idag, spännande. En liten provsmak nyss; verkar lovande.
Maria sa…
Åh så roligt att googla på pizzasallad och komma till dig:). Ska genast sätta igång och göra den!! Kram Maria
lindasmat sa…
Tack alla för så fina komplimanger! :) Jag håller med Er, det är ett kanonrecept...om jag får säga det själv! Hehe. Puss på Er!
Anonym sa…
Måste också helt klart testa. Verkar grymt goo;-)
andréa sa…
jag höftade ihop en pizzasallad och googlade efteråt. upptäckte till min förtjusning att jag hade lyckats göra ditt recept. på pricken!
Lena sa…
Så sjukt bra! Jag har länge längtat efter (och försökt) göra "riktig" pizzasallad hemma utan att få till det. Men det här blev ju kalas, och precis som det ska! Det är alltså ättikan som är grejen helt klart, och det där stänket med oregano. Tack!
Brittan sa…
Tack för det perfekta receptet på hemmagjord pizzasallad!
har provat många recept men detta var klart bäst:)
Anonym sa…
Jag vakumpackar salladen! Sim Sala bim klar att äta på en liten stund
Anonym sa…
Detta recept är precis vad jag sökt efter! Har dock ökat salt till 2 tsk, då jag vill ha mkt sälta.
Unknown sa…
Underbart god pizzasallad! Tack för ett superbra recept Linda!
Jenny sa…
gudomlig!!! tack =)=)
Anonym sa…
Provade precis. Hoppas det blir gott :-)
Anonym sa…
Det blev grymt bra. La i lite mer salt och en msk extra vinäger men är ute efter lite mer sälta/surt så.
bw sa…
Endelig!
I Norge får vi dessverre ikke salat når vi kjøper pizza.
Jeg har forsøkt å lage min egen hjemme men uten å bli fornøyd.
Etter å ha fulgt din oppskrift ble resultatet en salat som smaker
presis som i svenske pizzeriaer. Tusen takk!!!

BW Haugli
Unknown sa…
Jippi!
Äntligen ett superbra recept.
Tusen tack.
Blev jättegod, faktiskt bättre än pizzerian ☺
Anonym sa…
Har använt detta recept i flera år, är lika nöjd fortfarande. Ett fel, tar slut alldeles för fort😊
Anonym sa…
Har använt en modifierad variant av denna i flera år nu och den är verkligen god! Är så glad att jag hittade detta recept då, eftersom de i Finland inte vad pizzasallad är, så då får man göra själv och denna är verkligen som de i pizzeriorna i Sverige.
Nu har jag kommit på att göra en dubbel sats och frysa in den i portioner. Den tinar upp lagom medans man lagar pizza och smaken är till och med bättre än som "färsk".
Min modifikation: 500gr vitkål, 2msk rapsolja, 2,5msk ättika, 2tsk strösocker, 2krm svartpeppar, 3krm salt, samt cayennepeppar, oregano och vitlökspulver.