Smulpaj från trädgården

Plötsligt har man en trädgård som innehåller en del ätbara saker, som ingen annan än jag måste ta vara på. Hösten & frosten närmar sig med stormsteg och jag tog tillfället i akt att göra en paj på de få godsaker som fanns kvar. Resultatet blev denna goda smulpaj.

Ingredienser:
125 g smör
3 dl mjöl
1 dl socker (+1 dl)
Röda vinbär
Svarta vinbär
Hallon
Röda krusbär
Rabarber

Smörj en pajform. Lägg bären i botten av pajformen. Mängden bär/ frukt ska täcka hela bottnen (ca 4 dl). Strö över 1 dl socker.
Blanda resterande socker och mjöl i en bunke. Tärna smöret och finfördela med fingrarna i mjölblandningen. Strö över smulorna över bären och grädda i mitten av ugnen, 225 grader, i ca 20-25 minuter, tills smulorna fått vacker färg och bären börjat bubbla ordentligt.

Servera pajen ljummen tillsammans med vaniljvisp.
Smaklig måltid!

Kommentarer

Jana Eriksson sa…
hej hej

Linda ..Jag har läst din blogg och tycker den är skit bra och undrar om du skulle vilja kontakta mig på Avesta Tidning jag har en liten fundering som jag hoppas du kan vara intresserad av

MVH// Jana Eriksson 0226-86404
Vilken fantastiskt paj! Det ser ut att rymma allt gott i trädgården..underbart!
lindasmat sa…
Tack både Jana & Helena! / Linda
Anonym sa…
Hej!
Ramlade över din sida av en slump. Men så mycket goda recept du har. Har lagt till den bland favoriter och ska genast börja avverka recpt efter recept.
Riggan
lindasmat sa…
Hej Riggan! Tack så mkt. Vad roligt att du gillade den. Välkommen åter!