Lindas ädelpasta

Igår gick jag in i rollen som kock och tillverkade detta nya recept. Det blev jättegott! Även om du inte tror dig tycka om ädelost, så är jag ganska övertygad om att detta recept kan omvända dig! Du kanske inte blir lika ostgalen som jag på en gång, men vem vet!? :)

Ingredienser:
4 port pasta, (Tagliatelle)
5 dl créme fraiche
1½ dl vitt vin
10 cm purjolök
2 tsk kalvfond
svartpeppar
100 g ädelost, (Kvibille ädel 36%)
1 färskt broccolistånd
500 g lövbiff
+ valfria kryddor

Skiva purjolöken och fräs den försiktigt i smör. Tillsätt vin och fond, låt småputtra ett tag. Tillsätt créme fraiche, svartpeppar & smulad ädelost. Låt osten smälta ordentligt i såsen, på svag värme.

Stek samtidigt fint strimlad lövbiff och små broccolibuketter i rikligt med smör, i omgångar. Håll varmt i ugnen. Krydda köttet med valfria kryddor. Jag använde; kött & grillkrydda, chiliflakes, svartpeppar, vitlökspulver. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen.

Vid servering; lägg pasta i botten på en tallrik, häll över sås, strö över broccoli och kött. Avsluta med lite färsk purjolök och eventuellt lite mer smulad ädelost.

Smaklig måltid! Jag lovar!

Tips! Såsen är gudomlig...jag lovar att jag kan äta den direkt ur kastrullen med sked. Men vill man vara lite finare i kanten än så...så passar den även alldeles utmärkt till kyckling och fisk. Vegetarianer undviker helt enkelt köttet och kalvfonden, byt ut mot valfria grönsaker och grönsaksfond. Undviker du kolhydrater? Servera såsen tillsammans med valfritt kött och varför inte lite grillade grönsaker, eller smörfräst vitkål. Jättegott!