New York Blueberry Cheesecake

Leila är ju grym på att baka så igår bjöd jag på hennes New York Blueberry Cheesecake, och tydligen är jag också grym! :) Här kommer receptet på min version av Leilas ostkaka. Varsågoda!

Ingredienser:
300 g digestivekex
150 g äkta svenskt smör
600 g philadelfiaost
2,5 dl kesella 10%
½ dl strösocker
1 dl majsstärkelse
3 st ägg
1 dl vispgrädde
1 frp frysta blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint i en matberedare/ mixer och blanda med smält smör. Tryck ut i botten av en form med löstagbar kant. Förgrädda bottnen i mitten av ugnen, ca 10 min och låt svalna. Bryt chokladen i bitar och smält den över ett vattenbad. Vispa philadelfia och kesella krämigt i en skål. Tillsätt socker och majsstärkelse, rör om väl. Rör i ett ägg i tagen och tillsist grädden. Rör ner den smälta chokladen och häll sedan smeten över kexbottnen. Strö över blåbär och grädda ostkakan i mitten av ugnen, ca 40 minuter. Täck med folie när kakan blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen, ca 30 min.

Lycka till!