Köttfärslimpa

Igår var Toni aningen förvirrad! Han lagade världens största köttfärslimpa då han tydligen trodde att vi var 10 st i vår familj!? Vi är ju liksom bara två, så ett par matlådor var blev resultatet :)

Det här inlägget innehåller inget direkt recept, utan jag tänkte mest tipsa Er om just den goda rätten köttfärslimpa! Den är lite bortglömd för åtminstone mig, men igår insåg jag att det är ju faktiskt kanonmat. Man kan ju variera den uti det oändliga! Här nedan kommer ett par förslag på smak-sättningar/ fyllningar, självklart går de att kombinera precis som man vill!


- Kantareller eller annan valfri svamp
- Bacon och ost
- Mozarella och lufttorkad skinka
- Oliver och fetaost
- Ädelost och valnötter
- Aijvar Relish

Man kan även passa på att lägga en massa goda ingredienser runt om köttfärslimpan som gräddas tillsammans i ugnen; morätter, lökklyftor, coctailtomater, oliver, bönor (ej LCHF) m.m. Kom även ihåg att det blir supergod sås om man blandar skyn som bildas i botten av formen tillsammans med grädde eller créme fraishe!

I vår limpa använder vi varken ägg eller ströbröd. Vi blandar köttfärsen direkt med créme fraishe eller grädde samt kryddor och annan smaksättning. Antingen blandar man alla ingredienser direkt i köttfärssmeten, eller så fyller man limpan med godsaker i mitten. Kom ihåg smörklickarna på toppen innan det hela ska bakas.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Maria sa…
Jag håller med om att den är lite underskattad, tyvärr. Jag älskar köttfärslimpa och har gjort så sen min mormor jämt gjorde det när jag var liten. Mums så gott! Som tur är har jag en man som också är lika förtjust i det så det lagas nog ganska ofta hos oss.

Trevlig helg och tack för alla bra mattips!!

Kram