Ägg, ägg, ägg

Jag tror snart att jag kommer se ut som ett ägg, så många som jag äter i veckan. :) Men jag har inte lessnat än. Ägg är en väldigt tacksam råvara att använda då den går att variera och dessutom är rena super maten! Den innehåller nästan alla näringsämnen som vi behöver; högvärdigt protein, viktiga fettsyror, essentiella mineraler och vitaminer.

Personligen tycker jag att ägg är den perfekta frukosten! Enkelt att laga till, och som sagt går det att variera ut i det oändliga. Jag är en sådan person som inte vill äta samma sak varje morgon. Har aldrig förstått mig på hur man kan äta gröt eller fil och müsli varenda morgon i flera år. Gud så tråkigt! Ok, jag äter ägg de flesta morgnar men inte bara kokta utan stekta med bacon, olika omeletter, äggröror osv. Ägget i sig är ju egentligen bara basen...Dessutom är ägg väldigt mättande, jag brukar stå mig omkring 6 timmar på mina äggfrukostar = inga mellanmål, inget sug, inget fusk! Oftast... :)

Så här ser en vanlig frukost ut för mig, när jag inte har tid eller ork att göra någon omelett som innebär en massa hackande och förstekande.

Ingredienser:
3 ägg (1 helt + 2 gulor)
3-4 msk vispgrädde
1 tsk linfrön
salt & peppar

Vispa samman allt lite hastigt i en kopp. Smält smör i en stekpanna och häll i omeletten. Stäng av värmen och rör med jämna mellanrum tills du fått önskad konsistens på din omelett/ äggröra.

Tips! Tabasco + Ägg = Sant

God morgon!

Kommentarer

lindasmat sa…
Tänkte bara informera Er om att jag tog tid idag för att se hur länge jag håller mig på en sån här omelett. Jag åt frukost kl.08:30 imorse. Jag åt lunch kl.14:45, men då hade jag inte hunnit bli hungrig än. Alltså mer än 6 timmar håller jag mig på en sån här frukost. Kanon ju! :)