Senapsfylld savoy-kyckling

Det här åt vi igår, hur gott som helst! Rekommenderas hjärtligt!

Ingredienser:
(2 port.)
2 st kycklingfiléer
1-2 pkt bacon
1 msk Dijonsenap
1 st savoykålshuvud
15 st färska champinjoner
1 st rödlök
2 dl vispgrädde
salt & peppar

Förstek bacon. Skär ett snitt längs med kycklingfilén, från den tunna sidan mot den tjocka. Vik upp filén som en fjäril. Bred på senap och lägg på ett par skivor bacon på varje filé. Salta och peppra efter smak. OBS! Kom ihåg att baconet också är salt.
Bryt loss ett par blad från savoykålen och rulla in varje filé, lägg dem i en smord ugnsfast form. Om kålen är sammarbetsvillig använd lite steksnöre, det gjorde jag. :) Pensla kåldolmarna med lite olja och stek i ugnen, ca 20-30 min, tills kycklingen är genomstekt och kålen tagit lite färg.

Stek under tiden hackad savoykål, lök och svamp i omgångar. Blanda allt i samma kastrull, tillsätt grädden och låt småputtra tills kycklingen är klar. Strö över resterande bacon vid servering, i småbitar.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Anonym sa…
Och jag som nyss var och storhandlade... varför kom jag inte på att köpa savoykål?

Vilket smarrigt recept detta verkar vara! Ska absolut testas snart!
lindasmat sa…
Attans...du får fixa det nästa gång helt enkelt! :)

Tack så mycket, jag lovar, det är jättesmarrigt! Lycka till!