Julgodis # 3 - Chokladdoppad lakritskola med havssalt

Och nu, recept #3. Dessa får man bara inte missa! Det blir helt enkelt inte mycket godare än så här. Mums!

Ingredienser:
(ca 60 st)
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
½ påse turkisk peppar
2 tsk smör
200 g mörk choklad - 70% kakaohalt

Klä en form, 20 x 20 cm, med bakplåtspapper. Krossa lakritsgodisarna ordentligt i en mortel. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och lakritskross i en kastrull. Koka upp under omrörning och låt koka ordentligt ca 10-15 min, till 117-120 grader, eller tills kolan klarar ett vanligt kulprov. Ta kolan från värmen och rör ner smöret. Häll den i formen och låt svalna, gärna i kylen. Smält choklad över ett vattenbad, låt den svalna rejält innan du doppar kolan som du skurit i lagom stora bitar med en varm kniv. Dekorera kolorna med en liten nypa havssalt. Förvara kolorna kallt, förslagsvis i kylen, ta dock fram dom en stund innan de ska ätas.

Tips! Denna kola är ganska rinnig och lite jobbig att jobba med. Mitt förslag är att frysa den och sedan doppa den i chokladen. Observera att chokladen måste vara sval, annars orsakar den katastrof då den smälter kolan och allt rinner ut till en stor platt sörja....inte kul! :(
--------
Så, det var alla mina julgodisar. Hoppas Ni blev lite inspirerade. Om inte nu, så till nästa jul i alla fall. Själv har jag inte vågat ställa mig på vågen än, men jag hoppas det går bra. Jag har planerat att gå ner i vikt över jul och nyår...medan Ni andra går upp!!! Hahaha! Wish me luck...det lär behövas! Sockarkladdiga julekramar från mig till Er! :)

Kommentarer

Maria sa…
Mmm, allt ser underbart gott ut!!!

Önskar dig en fortsatt God Jul!!

Kram
lindasmat sa…
Tack! :) Jag önskar dig detsamma, och ett Gott Nytt År såklart! KRAM