Kycklingburgare med mangodressing


Godare än så här blir det inte! Igår var jag ambitiös så det räcker i flera veckor! Hemmagjorda kycklingburgare...och jag bakade t.o.m. hamburgebrödet själv. Dinkelversion! :) Här nedan kommer recepten på både burgare, bröd och dressing. Varsågoda!

Ingredienser:
Hamburgerbröd (12 st)
50 g jäst
5 dl vatten
1 dl olivolja
2 tsk salt
2 dl havrekli
12 dl siktat dinkelmjöl
1 ägg - till pensling
+ sesamfrön

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader (fingervarmt) och rör ut jästen i detta. Tillsätt olja, salt, mjöl och kli. Arbeta till en smidig, något kladdig deg. Låt jäsa 30 minuter under bakduk.

OBS! När man bakar med dinkel ska degen alltid vara aningen kladdigare än vad man är van vid. Då blir bröden saftiga och goda! Baka ut degen. Dela den i 12 bitar och forma till hamburgerbröd. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa i ytterligare 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över sesamfrön innan gräddning. Grädda i ca 10-15 min i mitten av ugnen, 225 grader.

Kycklingburgare (4 st)
3 st kycklingfiléer
1 ägg
2 salladslökar alt ½ purjolök
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
½ röd chillifrukt

Mixa alla ingredienser i en matberedare eller liknande, till en smidig och kladdig smet. Klicka ut den i en stekpanna och stek i ca 5 min per sida, tills kycklingen är klar.

Servera tillsammans med hamburgerbröd, salladsblad, rödlök och mangodressing.

Mangodressing
1 st mogen mango
skalet av 1 lime, samt saft av ½ lime
½ röd chilifrukt
1 dl créme fraiche
salt & vitpeppar efter smak

Blanda alla ingredienser och låt stå ca 1 timme innan servering.

Smaklig måltid!