GI Lasagne

Ja, jag vet. Ni kommer inte att tro det...Jag föreslog denna maträtt till min underbart söta men dock väldigt matkonservativa pojkvän, då han för ett par dagar sedan sagt att han var sugen på just lasagne. Efter tveksamt övervägande gav han mig sitt godkännande, och GI-lasagnen blev ett faktum. Och nu kommer den, kommentaren jag absolut inte hade räknat med:

"Mmmm...jag vill aldrig ha vanlig lasagne igen, det här var ju svingott!!!"

Just det! Jag sa ju det, Ni tror inte på mig eller hur? Det är ju frivilligt men här kommer receptet i alla fall. Ni lär inte bli besvikna!

Ingredienser:
2 mellanstora zucchini/ squash
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
600 g köttfärs
2 frp krossade tomater
4 st morötter
½ vitkålshuvud
2 st röda paprikor
10 st färska champinjoner
1 st röd chilifrukt
En näve färska basilikablad
3 dl vispgrädde
1 påse lasagnemix - kryddmix
Riven ost
+ ev kryddning efter behag inkl salt & peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skiva zucchinin på längden i tunna skivor, lägg upp dem på en kökshandduk OBS! Nytvättad tack! och salta dem försiktigt på båda sidorna för att dra ut onödig vätska.

Hacka lök, vitlök och chili och fräs på dom en aning i en stekpanna. Lägg på ett fat under tiden du steker köttfärsen färdig. Tillsätt det stekta löken, krossade tomater, rivna morötter och kryddor efter smak och låt allt småkoka i ca 10-15 minuter. Tillsätt grädden mot slutet och låt allt bubbla ihop ordentligt. OBS! Det ska vara en tjock köttfärssås, då denna lasagne inte innehåller någon pasta som kan suga i sig vätska!

Skär de övriga grönsakerna i lagom stora bitar och fräs även på dessa en aning i en annan stekpanna. Ta fram en stor ugnsfast form och smörj den. Lägg ett lager med avtorkade zucchiniskivor i botten. Dessa är dina lasagneplattor. Klicka på ett lager med köttfärsblandning, samt ett lager med grönsaksblandning. Sen är det dags för ett nytt lager av zucchiniplattor. Fortsätt på samma vis tills du fyllt formen ända upp, avsluta med ett lager köttfärssås.

Strö över riven ost och gratinera i ugnen i ca 20 minuter eller tills allting är genomvarmt och osten fått vacker färg. Smaklig måltid!

Kommentarer