Tuna Casserole - Tonfiskgryta

Tack vare min svaga punkt för amerikanska talkshows, har jag hittat en ny inspirationskanal. Rachael Ray på TV3, är min nya idol. :) Hon är jätterolig och charmig som person, och sen ska vi inte tala om vilken bra kock hon är!

Med italienskt påbrå kan Ni ju kanske få Er en bild över maten jag pratar om. Här kommer ett av hennes recept, en liten italiensk tvist på den annars så vanliga amerikanska rätten Tuna casserole.

Ingredienser:
4 portioner valfri pasta, helst stor tex skruvar

Bechamél
3 msk margarin
½ dl vetemjöl
5 dl mjölk
Riven muskotnöt efter smak
salt & peppar

3 burkar tonfisk i vatten
3 stjälkar selleri - hackad
1 gul lök
1 burk hela kronärtsskockor
2 ½ dl frusna gröna ärtor

Gremolata
1 tsk färsk timjan
1 tsk färsk persilja
2 klyftor vitlök
Citronskal

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. OBS! Pasta ska vara al dente...inte sönderkokt slem!!!

Gör Bechamélsåsen. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölet och stek det en halv minut eller så. Tillsätt mjölken och koka på svag värme tills en lagom tjock sås bildas. Smaksätt med muskot, salt och peppar. - Själv föredrar jag vitpeppar i Bechamél.

Hacka löken och sellerin och fräs den i en stekpanna. Tillsätt tonfisken, delade kronärtsskockor och ärtor. Fräs blandningen tills allt är genomvarmt. Finhacka persilja, timjan vitlök och en bit citronskal, blanda samman till ett strössel.

Blanda samman alla ingredienser; pastan, såsen och tonfiskfräset. Strö över Gremolatan vid servering. Smaklig måltid!

Kommentarer

Anonym sa…
Supersmarrig rätt, tack för receptet!
Med vänlig hälsning
Aly & Vik