Chocolate chip cookies

Min svärmor fyller 60 år på lördag och jag har fått i uppdrag att baka lite fikabröd. Här kommer första bidraget. Leilas chocolate chip cookies. Hur goda som helst!

Ingredienser:
150 g mjukt smör/ margarin
2 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
1 st apelsin - skalet
1 st ägg
0,5 tsk bakpulver
200 g mörk choklad 70%
100 g hasselnötter

Sätt ugnen på 180 grader. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna ca 10 min och gnugga sen bort det mesta av skalet i en torr handduk. Riv skalet på apelsinen. Vispa smör, socker, vaniljsocker, ingefära och apelsinskalet krämigt. Rör i ägget.

Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner i smeten för hand. Hacka chokladen och hasselnötterna grovt och blanda ner dessa i smeten. Klicka 1-2 msk smet med jämna mellanrum på ett bakplåtspapper, och platta till klickarna en aning.

Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 min eller tills de börjar ta en aning färg.

Tips! Jag gjorde dessa kakor i två olika varianter. En sats enligt ovan och en sats där jag bytte ut hasselnötterna mot jordnötter och den mörka chokladen mot vit. Använde inget apelsinskal utan ett par skvättar pressad citronsaft. Andra smaksättningar kan vara cashewnötter, russin, pecannötter eller hackad mandel. Eller prova byta ut 1/3 av mjölet mot havregryn eller kokos.