Oliv- och tomatbröd

Lindas specialare! :) Världens godaste bröd om jag får säga det själv.

Ingredienser:
50 g jäst
5 dl ljummet vatten (37 grader)
25 g smält smör
1½ tsk salt
2 msk honung (eller ljus sirap)
250 g kesella
3 dl fint rågmjöl
12 dl vetemjöl special
2 tsk timjan
Svarta oliver, hackade - mängd efter smak
Soltorkade tomater, hackade - mängd efter smak
+1 ägg till pensling

Smula ner jästen i en bunke och häll över honungen, låt det smälta samman. Häll på vattnet och rör ordentligt. Tillsätt smör, salt, kesella, timjan, oliver och tomater. Blanda väl. Tillsätt de båda mjölen lite åt gången.

Arbeta ihop degen ordentligt tills den känns smidig. Det kan behövas mer mjöl, beroende på hur mkt tomater och oliver du tillsätter. Men ha inte i för mycket, då blir brödet torrt. Mitt tips är att degen nätt och jämnt inte ska kladda av sig om du "klappar" på den i bunken. Låt degen jäsa i bunken, under bakduk i 30 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och forma degen i 2 runda fina bröd, lägg över dom på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa ytterligare 30 minuter.

Jag brukar bara göra ett enda bröd, som jag trycker ut över hela plåten. Tips! Låt degen alltid jäsa en liten stund längre än vad som står i receptet så får du ett luftigt, gott bröd!
Pensla brödet (strö ev lite havssalt över) och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min, 200 grader.

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Linda!Snygg blogg! ;D
Det där brödet ser gott ut!