Citron- och limekaka

Den här kakan/ pajen gjorde jag imorse, huslig som jag är! :) Den var supergod! Till och med Toni som inte gillar söta efterrätter gillade den skarpt. Den är liksom syrlig och inte alls mäktig...jättemumsig!

Ingredienser:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 st äggula

Fyllning
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 st citron - rivet skal och saft
1 st lime - rivet skal och saft

+ 3 dl grädde

Hacka ihop smör, mjöl och socker till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen 30 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker till ett poröst skum. Rör i resterande ingredienser till fyllningen och häll i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min.

Låt kallna och servera till lättvispad grädde. Supermums!

Tips! Bli inte rädd om fyllningen fyller hela pajskalet, den sjunker ihop lite när den svalnar. Man kan garnera kakan med florsocker och limeskivor...eller så gör man som jag och häller grädden på kakan. Då kakan sjunker ihop lite när den svalnar så bildas det ju en liten grop...där passade grädden bra tyckte jag! :)

När man tar ut kakan efter 30 min kommer den fortfarande vara lite "dallrig" i mitten, men lugn...den stelnar när den svalnar!

Kommentarer

Elena sa…
Jag älskar citronkakor!
Detta ska jag prova! Spännande!
lindasmat sa…
Vad roligt! Lycka till! Den är kanongod! / Linda
Anonym sa…
Perfekt, kan inte bli bättre. Som sagt inte så mäktig. Passade bra som dessert till den Marockanska kycklinggrytan.