Flygande Jakob - orginal

Här kommer receptet på vanlig Flygande Jakob. Det var första gången jag gjorde den här rätten på egen hand. Jag har ju alltid gjort min egna variant med curry men det här blev faktiskt riktigt gott! Det var min pojkväns idé så han kan väl få lite credit för det då! :) Tyvärr har jag glömt min kamera på jobbet i två veckor, så det blev inga bilder den här gången heller. Det hade verkligen passat bra till den här maten för det såg lika gott ut som det var! Men men...vad gör man!?

Ingredienser:
(4 port.)
1 hel grillad kyckling (eller 1 kycklingfilé per person)
1 pkt bacon5
dl matlagningsgrädde
2 dl chilisås
2-3 tsk italiensk salladskrydda
2 bananer
1 dl jordnötter

Rensa den grillade kycklingen, alternativt stek och strimla kycklingfiléerna och fördela dem i en ugnsform. (Ganska stor!) Knaperstek bacon och strö över kycklingen. Vispa samman grädde, chilisås och kryddor och häll över kycklingen. Garnera med skivad banan och hackade jordnötter. Gratinera i ugnen 225 grader, ca 20-25 min eller till såsen börjat bubbla och allt är genomvarmt. Servera till kokt ris och eventuellt vanlig grönsallad.

Tips! Det är jättegott att lägga det kokta riset i botten av formen, innan man tillsätter resten av ingrediensena. Men då behövs det dock mer vätska pga att riset suger i sig en hel del. Gott blir det i alla fall! :)

Kommentarer