Chokladtryffel - Chili & Saffran

Jag lovade ju Er chokladtryffel så här kommer dem. Receptet hittade jag på Tasteline, men så här i efterhand så har jag modifierat det lite då den mörka chokladen tog över totalt. Jag har inte provat det, men jag är helt säker på att det funkar alldeles utmärkt! Expert som jag är! :)

Konstig blanding? Nej inte alls! Skärp Er och våga lite nu!

Ingredienser:
1 st röd chilifrukt
1,5 g saffran (3 pkt)
1,5 dl vispgrädde
1 msk honung
1 msk råsocker
200 g mörk choklad (70% kakaohalt)
25 g smör
+ kakao alt. florsocker eller smält mörk choklad till garnering

Koka försiktigt upp grädden tillsammans med en hel grovhackad röd chili, saffran, honung och socker. Dra av kastrullen på plattan och låt dra i 15 min. Undertiden hackas chokladen i bitar, ju mindre de är desto fortare smälter chokladen. Koka upp gräddblandningen igen och sila den försiktigt över den hackade chokladen. (Chilifrukten ska alltså inte följa med ner i chokladen!) Rör ihop allt så chokladen smälter samman med grädden. Tillsätt smöret och rör tills smöret smält och chokladen blivit blank och fin. Ställ chokladsmeten i kylskåpet och låt den kallna. Det tar en stund!

När chokladen stelnat är det dags att kladda! Det är nu det roliga börjar! :) Forma chokladen till så stora/ små bollar du vill med hjälp av händerna. Fegisar kan använda latexhandskar eller nåt men jag hade choklad överallt innan jag var klar! Rulla dem sedan i kakao (snälla INTE O´boy!!!) eller florsocker, beroende på hur du vill att tryfflarna ska se ut - Snöbollar eller tryfflar. Man kan även doppa dom i smält choklad, rulla dom i strössel eller nåt..men jag använde helt vanlig och god kakao!

Förvara tryfflarna i en tätslutande burk i kylen. Jättegoda till kaffet eller att bara vräka i sig i soffan framför TV:n. Lycka till och ät inte ihjäl Er!