Tekakor #2

Dom här tekakorna är min pojkväns absoluta favorit! Varje gång jag bakar dom är jag plötsligt världens bästa flickvän! Vi hittade det här receptet i Aftonbladets bilaga för ett bra tag sedan, och så fort jag nämner bakning för min pojkvän är det detta bröd han bönar och ber om!

Personligen gillar jag de andra tekakorna jag lagt ut här, (se under kategorin "bakning" till höger) men dessa är supergoda dom med! Väl värt besväret om man säger så!

Ingredienser:
(ca 26 st)
1 liter mjölk
8 dl havregryn
175 g smör
75 g jäst
0,5 dl socker
2 liter vetemjöl - byt ut mot dinkelmjöl för bättre GI-värde!
1 tsk salt
2 dl riven ost (gärna lagrad)

Häll mjölken över havregrynen och låt svälla i ca 2 timmar. Smält smöret och blanda i. Rör ut jästen i sockret och blanda i det i smeten. Mjöl, salt och ost blandas i och arbetas till en smidig deg. Låt jäsa i 20-30 minuter. Baka ut degen med kavel och stansa ut tekakorna eller forma för hand. Ca 10 cm i diameter. Låt jäsa ca 30 min på plåten. Grädda i 225 grader i mitten av ugnen. Låt kallna på galler. Färdigt! Lycka till!

Kommentarer