Saffransdoftande fiskgryta

Den här maträtten har jag älskat ända sedan mamma gjorde den första gången. I min familj har vi haft traditionen att när man har födelsedag så får man bestämma vilken middag som ska ätas. Ni kanske kan tänka er hur mycket min lillebror hatade mig när jag alltid önskade mig fiskgryta.

Ingredienser:
(4 port.)
2 pkt vit fisk i block ( tex torsk )
1 stor purjolök
1 fiskbuljontärning
2 dl vatten
2½ dl matlagningsgrädde
2 pkt saffran
1 burk krossade tomater
salt & peppar

Förstek purjolöken ett par minuter. Häll på vatten, buljong, grädde och de krossade tomaterna. (Jag brukar hälla av det mesta av vätskan från tomaterna så bara bitarna finns kvar!) Krydda med saffran, salt och peppar. Låt allt koka ihop en liten stund. Skär fisken i lagom stora bitar och lägg ner dem i den sjudande grytan. Låt småkoka tills fisken är klar och vitnat. Rör om då och då, men var försiktig så att inte fisken ramlar sönder!

Ät rätten som soppa för lägre GI, eller som gryta till ris eller potatis. På bilden har jag serverat grytan med färska räkor på toppen. Smaklig måltid!

Kommentarer