Nyttiga tekakor

Dom här tekakorna hittade jag receptet på för någon månad sedan och det är helt klart ett av de godaste bröden jag bakat. Grova med perfekt tuggmotstånd och med sitt låga GI så är dom helt perfekta!

Ingredienser:
(ca 20 st)
1 dl linfrö
1 dl helt bovete
1½ dl havregryn
5 dl mjölk
250 g kesella
2 msk brödsirap
50 g jäst
11 dl dinkelmjöl - siktat
2 dl dinkelmjöl - fullkorn
1 dl sojamjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
(ev. brödkryddor efter smak)

Koka linfrö, bovete, havre och 3 dl mjölk till en tjock gröt, ca 5 min.Tillsätt resterande mjölk, kesella och värm till 37 grader (vid behov). Smula ner jästen tillsammans med sirapen. Tips! Blanda jästen med socker/ sirap i förväg så löser jästen upp sig mycket lättare! Tillsätt resterande ingredienser, saltet sist då det binder vätska! Knåda länge till en smidig deg. Dela degen i två delar och kavla ut till en tjocklek på ca 1½ cm. Tryck ut tekakor med hjälp av en form - ca 10 cm. Nagga dom och låt jäsa ca 40 min under bakduk. Grädda i mitten av ugnen, 210 grader i ca 10-15 min. Lycka till!

Kommentarer