Kanelbullens dag!

Dagen i ära har jag bakat kanelbullar! Visst blev dom fina? Min pojkvän kommer hem från jobbet om en stund och bullarna är bakade som en överraskning till honom. Hoppas han blir glad! Jag smög i mig en alldeles nyss med ett glas kall mjölk till, jättemums!

Receptet på vanliga kanelbullar känns inte så kul att lägga ut här på bloggen, det står ju liksom på varenda mjölpåse. Mina tips är dock att använda vetemjöl special och riktigt smör. Låt alltid degen jäsa några minuter längre än vad det står, då får du luftiga bullar/ bröd. Och vad Ni än gör så grädda inte bullarna för länge! Då blir de bara torra...

Idag gjorde jag vanliga kanelbullar, men man kan ju göra massor av varianter på smaksättningar. Här kommer några exempel:

  • Byt ut socker- och kanelblandningen mot riven mandelmassa
  • Lägg rivet äpple på den vanliga kanelfyllningen
  • Ha i saffran i degen och gör fyllning med mandelmassa
  • Byt ut kanelen mot vaniljsocker, och ringla glasyr på de färdiga bullarna
  • Eller varför inte göra fyllningen ovan med färska hallon?

Undrar hur många bullar man ätit i hela sitt liv? Herregud! Men visst är det gott? Personligen är jag inte jätteförtjust i just kanelvarianten, men den här gången var ju bullarna till min pojkvän och han älskar kanelbullar! Hej hopp!

Kommentarer