Chokladsockerkaka med ananas

Ja, jag vet att sockerkaka är halvtråkigt och jävligt basic och jag tycker knappt om det men denna blev faktiskt lyckad och ganska god! Jag var så himla rastlös och sockerkakan blev resultatet! Det betyder att jag har en väldigt glad pojkvän just nu...och det kan det väl vara värt!?

Sockerkaka är ett sånt där recept som man blir lika irriterad på varje gång man ska baka för att man inte kommer ihåg hur man gör. Det är ju så enkelt, men det fastnar aldrig. Därför kommer det här nedan! OBS! Bli inte rädda för ananasen om Ni inte tycker om det, för det smakar inte så mycket. Jag tror annanasen mer bidrar till en annan sötma och mer saftighet.

Ingredienser:
2 ägg
3 dl socker
100 g smält smör
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
3 msk kakao
1 burk hackad ananas i juice

Vispa ägg och socker till en tjock och luftig smet. Sikta ner de torra ingredienserna och blanda väl. Tillsätt smält smör och ananas + juice och blande till en jämn smet. Smörj och bröda en form, häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, 40-50 minuter. Håll koll på slutet så den inte gräddas för länge. Ta hellre ut den en stund för tidigt, då blir den lite kladdig och god i mitten. Lycka till!