2012/01/10

Men lägg ner!

När jag började blogga, för 4 år sedan, trodde jag aldrig att jag skulle behöva skriva ett sådant här inlägg. Under alla år har jag bara fått jättesnälla kommentarer och åsikter och jag har uppskattat varenda en av Er som kommenterat och läst mina inlägg. Det har verkligen varit jätteroligt!

Men plötsligt har det ändrats. Plötsligt får jag en massa stöddiga typer som tycker illa om det jag gör. Folk som skriver elaka kommentarer och klagar på mina ingredienser.

Därför tänker jag nu, en gång för alla, förklara vad tanken bakom denna blogg är och hur jag ser på saker och ting. Egentligen kanske jag borde ignorera saken, men jag känner att jag vill förklara mig av någon anledning.

Först och främst så är denna blogg min alldeles egna personliga receptsamling! Ursprungsidén var inte att få läsare, utan för att på ett smidigt sätt hålla reda på och förvara mina recept för min egen skull. Familjemedlemmar, vänner och bekanta började senare läsa bloggen, prova recept och ganska snart spred sig bloggen ganska väl till omkring 500 läsare per dag. Självklart känns det jättekul men tydligen har det sina nackdelar.

De recept jag lägger in här på bloggen är recept som jag personligen tycker om och har provat. Jag lägger inte in dem här för att göra reklam för ingredienser eller reta folk som inte äter det ena eller det andra.

Ja, jag förespråkar LCHF men jag är inte en slav under begreppet. Jag bor i en familj där andra personers åsikter också spelar roll. Därför publiceras det även kolhydratsladdade recept på denna blogg. Jag tycker om ren, naturlig och från grunden lagad mat men tycker att det är svårt att navigera bland ingredienser och matvaror som är fullpackade med e-nr och miljontals tillsatser. Så emellanåt slinker det ner något totalt onyttigt och överprocessat också...eftersom jag inte är en självförsörjande ekologiskt odlande bonde.

Många recept som ligger här inne är inte nyttiga och jag har aldrig påstått något sådant heller. De ligger här av den simpla anledningen att jag tycker maträtten/desserten/godiset i fråga är gott! Inget annat.

Därför skulle jag uppskatta om kommentarerna från och med nu håller sig till ämnet, dvs goda recept. Denna blogg är inget disskutionsforum vad gäller tillsatser, lchf, naturlig mat eller liknande. Sådana finns det miljoner av på andra ställen online som Ni kan delta i.

Självklart är det jättekul om Ni kommenterar recepten och berättar om eventuella ändringar Ni gjort till recepten, eller om Ni ser att jag skrivit fel, glömt något osv. Men alla negativa och debattsökande inlägg väljer jag att inte publicera från och med nu.

Min sida är en receptsamling, min personliga kokbok, ingenting annat.

Tack och hej!  

11 kommentarer:

Eva O sa...

Jag älskar det du skriver! Du är en inspiration!!!! Massa kramar till dig <3

Eva

Elin sa...

Tänk att folk ska vara så förbannat lättprovocerade! Det är väl bara att ge fan i att äta sådant men själv inte tycker om eller anser onyttigt? Jag testar gärna dina recpet. Ibland ber jag om tips på ingredienser att ersätta med, eftersom jag har matallergier. Men jag skulle väl aldrig få för mig att sitta och trolla i din blogg! Om jag någonsin blir så uttråkad av mitt liv att jag känner för att göra något sådant får jag väl skaffa en hobby.

Suzan sa...

Så trist, råkar ut för samma typer hos mig med...

Helle sa...

Stön för puckade typer. Det finnas folk till allt. Ett exempel är att när DiLeva var i Avestaparken och spelade för en herrans massa år sedan var det folk som inte tyckte om hans musik, som betalade för att gå in på hans konsert och kasta sten på honom. Att ens komma på tanken att lägga pengar på att gå på en konsert med någon man inte gillar och att dessutom kasta sten på folk. Ja det finns puckon till allt.

Margot sa...

Hej Linda! Jag är in ganska ofta här men det blir sällan av att jag kommenterar! Vill bara tala om att du har en toppenblogg, med massor av härliga recept! Gillar blandningen av olika sorters recept som du lägger ut här eftersom vi i min familj äter både lchf och kolhydratrik mat också! Stå på dig och fortsätt att publicera dina läckra recept, de som inte gillar dem kan väl gå någon annanstans istället för att vara elaka!!
Kram Margot

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Jag har också stöddiga typer som kommenterar ibland och man blir ju förbannad och ibland rent av ledsen. Usch för sånna typer. Förhoppningvis är vi fler som ger snälla/glada/trevliga kommentarer. Bra av dig att faktiskt ta upp ämnet. MVh Ann-Sofi

Malin I Form sa...

Ah, vad irriterande! Det är första gången jag kikar in här men definitivt inte den sista - en mycket inspirerande blogg :D

Anonym sa...

Hej! Jag har nyss hittat din sida och lagt till den som favoriter! Jag blir jätte inspirerad på din mix av olika recept. Tack för att du delar med dig av det du kan :)

/ Ann-Louise Vinsa i Sanningslandet

Linda sa...

Tack så mycket för fina kommentarer! Det värmer verkligen! Ni är bäst! Kram Linda

Niklas sa...

Hej,

Har precis hittat din blogg och blev riktigt glad över att hitta lite mer spännande recept att testa. Sen såg jag detta inlägg och blev smått förbannad..

Du ska inte behöva rättfärdiga dig överhuvudtaget, du har gjort en grymt bra blogg här!

Och bara så du vet, det här blir en favorit som ska besökas flitigt!
Fortsätt i den goda stilen och dela med dig av det Du tycker är gott :)

Linda sa...

Åh tack så mycket Niklas!!!