2011/11/19

Pinsamt & tråkigt!

Ekologiskt, djur-etiskt, klimatvänligt och närproducerat. Så vill kost­enheten i min kommun att maten till barn och gamla ska vara. Men lagen om offentlig upphandling sätter stopp för detta, den säger att ingen särskiljning får ske mellan EU-länderna. Att säga att man vill ha lokalproducerad mat anses diskriminerande. Istället blev det ett engelskt företag, Menigo, som ska leverera mat till skolor och äldreboenden från första december.

Är inte det här helt sjukt? Jag har inga barn själv som äter skolmat, men detta får mig att se rött! Det är helt jävla otroligt! Jag är inte så insatt i hur sådana här förhandlingar fungerar, vilka krav kommuner kan ställa på leverantörer osv. men finns det verkligen ingenting man kan göra för att stoppa sådana här idiotiska avtal?

I Dalarna finns det ett hundratal livsmedelsföretag men endast 10 st lämnar anbud. Hur kommer det sig? Är företagare i Dalarna så nöjda med vad de redan åstadkommit att ett sådant här affärstillfälle inte är lockande? Eller är man så van med att bli överkörd av gigantiska, börsnoterade företag, att man av den anledningen struntar i det?

Jag tycker i alla fall att det är pinsamt! Och det övergår mitt förstånd att vi inte ska ge våra barn och gamla mjölk från Grådö, kött från Siljan och potatis från Brovallen. Jag har idag mailat både upphandlingsansvarig och kostchefen för att få ta del av kravspecifikationen som ställts. Det ska bli väldigt intressant att läsa!

Egentligen vill jag ta ett steg till i detta gnäll-inlägg och disskutera matfett i skolan, men jag vet inte om jag orkar. Jag skulle kunna prata mer om kommunala kostchefer som inte vet skillnad på naturliga och kemiskt framtagna transfetter, som påstår både det ena och det andra om saker dom inte har en aning om, och som obönhörligt baserar sitt arbete på livsmedelsverket. Men jag spar på det en stund till. Tills bägaren runnit över och jag måste spy ur mig skiten...

Om någon är intresserad av att läsa lite om denna fantastika matleverantör Menigo, så finns det ett par artiklar som kan vara av intresse...

Usla villkor för anställda
130 får sparken - inhyrda tar jobben 

Jag vill än en gång påpeka att jag inte är insatt i varenda detalj i detta, men det känns inte bra i maggropen! Hur känns din?

3 kommentarer:

Marie G sa...

Jag läste aldrig artikeln, men min magkänsla säger samma sak. Bara kopplingen till England gjorde mig förbannad. Hur kan ett engelskt företag se till att våra barn och gamla får bra mat, när det inte klarar det i sitt eget land??

Fröken Dill sa...

Kvalitet eller etik verkar inte alls vara i fokus vid offentliga upphandlingar. Det är BARA billigast pris som gäller. Se bara på skandalerna i åldringsvården...
Suck, man blir trött

Suzan sa...

Jag har bara lite erfarenhet av ramavtal och försvarar inget, säger varken bu eller bä.. men tänkte ge lite info.
Ramavtalen kan man påverka genom att skicka in synpunkter som sedan tas till den som är ansvarig för förhandlingarna om avtalen (brukar vara en person i kommunen som är ansvarig och på intranät ska sådant stå). Företag som har närproducerat kanske inte kan leverera i sådana mängder eller för sådana priser, oftast handlar ramavtal om att inte konkurer ut andra, kunna stå under vissa krav, om mn har haft tidigare samarbete, om företagen kan samarbeta med HELA kommunen eller flera kommuner och dessutom är det en ekonomisk fråga. Just menigo erbjuder även annat än livsmedel, tex bestick, glas etc och det är med lönsamt att ha fler avtal med en och samma partner.