2011/09/23

Mysmatchen 2011

Ni kanske minns att jag skrev om mysmatchen förra året? När jag såg årets tre bidrag kunde jag bara inte låta bli att köpa dem. Jag vet egentligen inte varför jag envisas med att göra det eftersom jag alltid blir lika besviken! Det finns hittills inga chips i världen som gett mig någon större smaksensationalisk (är det ens ett ord?) upplevelse.

För mig är chips ett onödigt ont. Det är bara något som hjärnan blir sugen på att proppa hela kakhålet fullt med. Men när smaklökarna blivit brutalt misshandlade av alla låtsassmaker sitter jag där, illamående, ångestfylld och fortfarande otillfredställd.

Denna omgång av finalister i mysmatchen består av:
- Kebabdrömmen: Paprika, lök, kebabkrydda (?)
- Sourcream & Italian cheese: Gräddfil, parmesan, peppar
- Salt & Vinegar: Salt, vinäger

Min instinkt skrek att jag skulle köpa vinägervarianten eftersom den smakkombinationen hittills varit min favorit bland chips av andra märken. Jag älskar sura saker nämligen. Men min nyfikenhet fick mig att hoppa över det välkända och köpa de andra två. Och låt mig säga så här: Vilken miss!

Kebabdrömmen är ingen ny smak alls. Dessa chips smakar som någon slags blandning av de dippmixer som finns att köpa, och enligt mina smaklökar är det en blandning mellan Ranch och Holiday dipp. Och kanske en aningens grillchips. Skittråkigt och inte alls gott.

Den italienska varianten tilltalar mig något mer. Främst på grund av syran från gräddfilen. Men däremot smakar det absolut INGEN parmesan, vilket gör att denna chipspåse endast är en blek kopia av deras tidigare Sourcream & Pepper.

Och då återstår ju bara de "gamla hederliga" vinägerchipsen som jag aldrig köpte. Och frågan är...måste alla chipstillverkare göra samma smaker? Det finns redan vinägerchips från andra producenter, behövs det verkligen fler?

Om jag skulle tillverka chips, skulle jag försöka utveckla dagens utbud av smaker. Fetaost, oliver, soltorkade tomater, salsa, vitlök, örter, grönpeppar, rosépeppar, ädelost. You name it!

Jag misstänker att det var så i början för de producenter som finns på marknaden idag. Att de faktiskt var intresserade av att tillverka en produkt som är god, nytänkande och köpkraftig. Men så har de, som alla andra, fallit för frestelsen av snabba cash. Nej, man får nog inte familjen Svensson i långa landet brunsås att byta ut sina dill- och gräslökchips mot fetaost- och salsachips i en handvändning.  Lika lite som att fredagstacos byts ut mot gorgonzolagratinerad laxsida.

Men JAG DÅ? När ska JAG få uppleva en smaksensation? Måste jag göra allting själv? ;)