2011/05/24

Grillat är godast!

Jag vet inte hur det är med Er men i mitt hus går grillen på högvarv sommartid. Vi hade vår grillpremiär i mars redan och  misstänker att den kommer användas mer än flitigt fram tills frosten lägger sig i höst nån gång.

Jag älskar grillad mat. Det mesta går ju faktiskt att grilla. Dock har jag aldrig sett tjusningen i att tillaga mat på grillen som inte liksom kommer i kontakt med själva grillen. T.ex som när folk lägger fisk i folie och sedan upp på grillen. Vad är det till för nytta? Fisken kommer ju definitivt inte få någon grillsmak. Och då ser jag inte vitsen i att krångla med kol och tändvätska överhuvudtaget.

Likaså elgrillar eller gasol. Varför? Det är ju som att steka maten inomhus.

Nej, detta inlägg skrevs inte för att gnälla utan för att fråga Er kära läsare om vilka grilltillbehör som är Era favoriter? Vad äter du helst till grillat kött? Kyckling? Fisk? Har du någon specialare som du vill dela med dig av?

Jag älskar sallader, av alla dess slag. Varma, kalla, kladdiga, vanliga och allt där emellan. Vad som däremot är helt avtändande vad gäller grilltillbehör är detta eviga tjat om färdigköpt potatissallad och andra äckliga röror. Alltså sluta nu. Det går ju inte ens att beskriva  hur äckligt det är. Och just köpt potatissallad tar priset! Underkokt potatis som inte smakar potatis, nån konstig kladdig röra som varken smakar créme fraiche eller gräddfil utan bara "kemisk gegga". Nej fy!

Och för att inte tala om köpt räksallad? *ryser* Det är ju tydligen så dyrt med räkor att de måste fylla ut rörorna med hårda bitar av ej färdigkokta vita betor. Hur gott är det? Och så får man totalt typ 3 räkor i varje burk. Skärpning nu! Hur svårt är det att göra egen räksallad!?! Tar 5 minuter kanske.

Nu ska jag sluta gnälla. Er tur! ;) Vad tycker Ni?

Ps. Inom kort kommer jag dela med mig av en jättegod potatissallad. Den är lite av en "fuskis" men den tar knappast längre tid att göra än att införskaffa en färdiggjord genom att åka till affären, hämta potatissalladsburken i disken, betala i kassan, åka hem och öppna den. Dessutom är den 100% godare och 100% nyttigare. Låter väl bra!?!

Inga kommentarer: