2010/11/11

Mina favoriter!

Har Ni några köksprylar Ni inte kan leva utan? Saker som underlättar vardagen och tiden i köket? Det har jag! Självklart kan jag inte leva utan min spis/ kyl/ frys men det är mer verktyg och andra maskiner jag syftar på. Här kommer mina favoriter.

Först ut kommer min mortel! Den är stor, tung och helt perfekt. Jag fick den av pappa i somras på min födelsedag och den är flitigt använd sedan dess. Bäst!
Just det, en äggkokare. Det här är utan tvekan ett av mina bästa prylar! Jag är totalt värdelös på att koka ägg i kastrull...de spricker, kokar alltid för länge för att jag glömmer bort tiden osv. Så när man äter omkring 8-10 ägg i veckan (Bästa LCHF-frukosten) så är den helt oumbärlig. Tack mamma!
Digital hushållsvåg. Bra när man hittar recept som bara anger ingredienserna i vikt. Den blev även välanvänd i somras när vi plockade massor av bär och skulle göra saft. Då var det enkelt att räkna ut mängden socker eftersom vi hade bärvikten på ett par sekunder. Kanon!

Alltså, jag kan inte leva utan min stavmixer! Jag använder den jämt känns det som. Kanonverktyg till såser och milkshakes.
Rivjärnet från Microplane! Helt klart det bästa köpet ever! Här är hålen laserskurna istället för utstansade vilket gör rivjärnet väldigt vasst och effektivt. Så jäkla bra!
Kakformar! Jag älskar kakformar. "Du & Jag" har jag fått av min vän Helena men har inte testat dem än. Den runda är passar skitbra till att skära ut tekakor och de små passar bra till julgodiset.

Den godast maten tillagas i lergrytan. Kycklingen blir otroligt saftig och fin! Och skyn som bildas på botten av grytan brukar bli basen till gudomliga såser.

Min lilla mini hushållsmaskin. Man kanske kan kalla den en stavmixer på burk!?! Den här är totalt ovärderlig för mig. Denna är min trogna vän vid lökhackning. Jag är superkänslig för lök och gråter stora floder varje gång jag hackar. Med  denna lilla manick är löken instängd, den hackas på ett par sekunder och kan åka direkt ner i stekpannan utan att säga hej till mina händer.

Sist ut är en produkt jag inte hunnit testa än. En spruta att injecera marinad i kött med. Jag fick den av min vän Marie och jag känner på mig att denna kommer bli en av favoriterna.

Så vilka är dina?

Inga kommentarer: