2010/08/06

Dala-Husby Hotell & Restaurang 3-4/8 -10

Hej mina matvänner. Jag har haft en fantastisk matupplevelse som jag tänkte dela med mig till Er av. Jag och min sambo var iväg på en liten minisemester, till Dala-Husby Hotell & Restaurang. Vi bokade deras Gourmetpaket som innehåller: logi, afternoontea, 7-rätters avsmakningsmeny och frukostbuffé.

Hotellet ligger idylliskt längs Dalälvens strand i Husby. Ett fyrstjärnigt hotell med många fina priser och utmärkelser. Sveriges bästa bord och vitt kort i mycket god klass, m.m. Restaurangen är jättemysig och romantisk och hela denna upplevelse har varit av världsklass. Så enormt god mat! Jag fick bokstavligt talat rysningar! ;) Och ville genast fria till kocken!


Som den sanna matbloggerska jag är, så har jag självklart fotograferat varenda maträtt. Så nu kommer en liten redogörelser över denna fantastiska avsmakningsmeny med tillhörande dryckesmeny. Sååå gott!!!! Tyvärr är min kamera lite CP när det börjar bli mörkt så bilderna är inte av superbra kvalitet. Men Ni får stå ut ändå...

~ ~ ~
Som en liten överraskning utöver avsmakningsmenyn bjöds vi på champagne och en tallrik aptitretare. Innan menystart.
Surdegsbröd, knäckebröd och något slags vitt bröd serverades till denna vackra tallrik med pålägg. Opastoriserat smör från en bondgård intill hotellet, en hemmagjord krämig leverpaté, syrliga vårprimörer och "späck" - den lilla koppen. En ljusbrun krämig smet som smakade gudomligt. Det smakade ungefär som en mustig köttgryta som kokat i flera timmar. Väldigt koncentrerad köttig smak. Mums!

Förrätt nr 1
Äggvita & gröna ärtor med färsk ost från Lunån, ärtjuice och mynta. Det låter inte mycket för världen men herre jesus vad gott det var!
Till detta serverades det första vinet:
Kloster Eberbach Riesling Spätlese 2008.
(Nr. 6257 - 109 kr)

Förrätt nr 2
Krämig gräddfil med saltad forellrom, kallrökt gädda och riven färskpotatis
Gräddfilen var färgad med bläck från bläckfisk. 
Och tro inte att gädda är äckligt! Den kom in på detta charmiga sätt, med en rykande enrisgren som spred en gudomlig doft över bordet.
Till detta fick vi ett varsitt glas öl:
Oppigårds Single Hop Ale från Hedemora (lokalproducerat om man befinner sig i Husby)
(Nr 1475 - 16,70 kr/ 33 cl)

Förrätt nr 3
Koncentrerade rödbetor med sagogryn i ättika, varm hasselnötsmajonäs och krasse Än en gång låter det inte mycket för världen men herregud vilka smaker! Så perfekt balans på allting.
Vin nummer tre: Château Grillon 2006
(Nr 4115 - 128 kr)

Förrätt nr 4
(Och den sämsta bilden!)
Ekoägg från Stora Skedvi & lök med Steves källarlagrade späck & tryffel
Detta var en enastående anrättning. Ett tempererat lokalproducerat ägg som hade en sideslen konsistens. Smakrik lök och en mustig kycklingbuljong. Samt små bitar av aromatiskt späck och tryffel. Det är omöjligt att beskriva hur gott det var! 
Vin nr fyra: Bestheim Pinot Gris 2009
(Nr 2899 - 89 kr)

Varmrätt
 Grillad oxfilé & Oxbringa från Dalarna med dragon
Perfekt! Det är allt jag har att säga! Perfekt! MUMS!!!!
Äntligen lite rödvin! Vin nr fem:
Alamos 2009 (Nr 6670 - 89 kr)

Dessert nr 1
Morotskaka
Ja som Ni ser är det inte vanlig morotskaka vi snackar om. Utan en kladdkake-variant där man bytt ut den traditionella glacyren mot en citronsmakande yoghurtsorbet. Toppad med frystorkade morotsflakes. Gott!!!
Dessertvin nr 1: Moscatel de Setúbal 2003
(Nr 8011 - 99 kr)

Dessert nr 2
Nyskördade jordgubbar
Här ser det ut man fått en en kruka jord, lite humoristisk dessert faktiskt. Innuti fanns skivade jordgubbar tillsammans med en vaniljkräm av något slag. Toppad med någon slags kaksmulor som smakade choklad-knäck-kola. En hel jordgubbe och ett par skott som smakade lakrits. Väldigt smarrigt!!! Och gulligt! :)
Sista dessertvinet: Asti Spumante Araldica
(Nr 7750 - 57 kr)

~ ~ ~
Det var verkligen en helt underbar middag, det godaste jag ätit hittills i mitt liv. En sån upplevelse!
Än en gång, ursäkta den dåliga bildkvalitén. Jag kan utan tvekan rekommendera detta ställe och bara jag får chansen ska jag åka dit igen! Helt otroligt!
Mvh Linda (& Toni)

Inga kommentarer: