2010/03/01

Vill du ha klister till din filé?













Öh, nej tack!

Nej, jag skriver inte detta för att starta någon slags debatt. Jag skriver detta för att jag för mitt liv inte kan förstå varför alla ska hålla på att äckla sig med vår mat!? Vad håller dom på med?

Inte nog med att man ska stoppa i en massa kemikalier i maten för att få till diverse konsistenser, få längre hållbarhet, snygga till färgen eller helt enkelt bara tillägga en smak som inte finns på riktigt...nej....nu ska man dessutom göra filé av kött som inte är filé.

Ur nationalencyklopedin:
"Det är den nederländska tillverkaren Sonac som vill lansera det nya köttklistret i Europa. Produkten kallas Fibrimex och är tillverkad av blod från gris eller ko. Den består av två olika enzymer som finns i blod: Trombin, som är ett nyckelenzym i blodets koagulation. Fibrinogen, ett lösligt protein i blodplasma, som vid koagulation omvandlas till olösliga trådar av fibrin. Tillverkaren framhåller på sin hemsida att köttklistret gör det lättare att tillverka köttprodukter med jämna former och storlekar. Andra fördelar för producenterna är att det blir mindre spill i produktionen."

Nej ok, det är kanske inget konstigt i sig, just Trombin och Fibrinogen. Men varför? Jo, precis på grund av det som står i sista meningen ur nationalencyklopedin. För att det blir mindre spill i produktionen! Det handla om pengar...ALLTID! Men moral och etik? Nej, aldrig!

Min personliga åsikt är ialla fall att om jag vill äta fläskfilé, så vill jag äta en fin hel utskuren fläskfilé...inte en ihopklistrad låtsasfilé som egentligen består av små bitar av rens. Hallå? Sluta nu!

Vill Ni läsa mer? Klicka här .

1 kommentar:

Marie sa...

Äkta mat tack!! Det blir till att köpa närproducerat direkt av bonden i fortsättningen... lite dyrare, men väl värt det!