2009/01/16

LCHF-kost

Som Ni märkt på sistone består mina recept knappt utav några kolhydrater alls. Detta beror på att jag gått vidare från traditionell GI-kost till LCHF (LowCarb HighFat). Då jag ofta får frågor om vad och hur jag äter tänkte jag skriva en liten snabbgenomgång här på bloggen. Jag hittade en sån bra sammanfattning på hemsidan Kolhydrater.ifokus.se , dock något ändrad av mig. Även här finns det en bra sammanfattning för nybörjare.
-----------
Det handlar inte om kalorier in och ut. Kalorier är ett mått på energi, och ett underskott på energi ger naturligtvis en viktminskning. Men endast tills kroppen vant sig vid underskottet och istället börjar lagra minsta fettgnutta då den har ställt in sig på svält. Kroppen är oerhört kompicerad och det är en mängd olika faktorer som spelar in vid viktminskning. T.ex. hormoner.
Hormet insulin är det viktigaste. Detta hormon styr kroppens hantering av födoämnen, som socker och fett. Höga nivåer av hormonet får fettcellerna att automatiskt lagra näringsämnena ur blodet som fett. Och dessutom låser hormonet fast innehållet i fettcellerna - de vägrar helt enkelt att släppa ifrån sig sitt innehåll, så länge halterna av hormonet är högt i blodet. Det har visat sig att överviktiga personer vanligen har höga nivåer av insulin i blodet, till skillnad mot smalare. Därför leder stora mängder insulin i blodet oftast till viktuppgång i form av fett. Låga halter har alltså motsatt effekt - viktnedgång!

Man kan då alltså ganska enkelt påverka mängden insulin i sin kropp. Ett högt intag av kolhydrater (socker, mjöl, pasta, ris, potatis osv.) ger naturligtvis ett högt insulinvärde och kroppen lagrar alltså allt den får tag i. Naturligt fett och proteiner sätter inte alls igång samma process i kroppen, utan blodsockernivån håller en jämn kurva.
-------
Detta äter jag;
- Ägg i alla dess former
- Fisk/skaldjur, kött, fågel.
- Såser/Dressingar/Majonäs/Oliv- och Rapsolja: Köp inte fettfritt eller fettreducerat! Dessa innehåller (för smakens skull) mer kolhydrater än de med fett.
- Ovanjord-grönsaker; kål av alla sorter, sparris, broccoli, squash, aubergine, spenat, gurka, sallad, avocado och måttligt med paprika.
- Riktigt smör och Bregott: inga tillsatser, äkta råvara!
- Ost, gärna feta sorter: Philadelfia, Haloumi, fetaost, mozarella, och andra vanliga hårdostar
- Riktig grädde, créme fraische, grekisk/ turkisk naturell yoghurt, mjölk och fil. OBS! Inga lätt-varianter!

Detta undviker jag;
- Socker i alla dess former; bit- och strösocker, godis, sirap, honung, läsk, kakor, kaffebröd. Var observant på allt dolt socker, kolla alltid innehållsdeklarationen noga! Under 5 g kolhydrater/ 100 g produkt är optimalt!
- Potatis, rotfrukter, pasta, bröd, spannmålsprodukter är också socker, bara i en annan form. Även i fullkornsformat!
- Margarin: Bara en kemisk och äckligt processad sörja, helt onödig att använda. Här ingår vanliga märken som Lätta, Becel osv. USCH!
- Korv och diverse charkvaror. Jag försöker undvika köttvaror med en köttmängd som understiger 68%. De övriga procenten brukar vara en massa utfyllnad som vatten, stärkelse(= socker!) och kemiska tillsatser.
- Öl...ja tyvärr...det räknas faktiskt som FLYTANDE BRÖD!
- Frukt! Frukt är godis, alltså socker. Torkad frukt är därför koncentrerat socker. Bär är bättre, hallon är bäst!
-----------

En bra bok där man kan läsa mer om detta är GI-Noll!:För kvinnor som vill äta sig smala . Den innehåller en massa basinformation som gör att man förstår hur det funkar, samt en massa mattips och idéer. Den kan jag verkligen rekommendera, om man tycker att denna kost verkar intressant och vill prova.

Jag har dock en stor varning! Väljer man att följa LCHF kosten tror jag att man måste vara ganska sträng. Om man inte kan hålla sig från kolhydrater ska man inte öka sitt fettintag! Som jag skrev i början så triggar kolhydrater kroppen att lagra fett, och äter man då mer fett än vanligt, i kombination med kolhydrater, så kommer du antagligen att öka i vikt. Det gäller alltså att välja energikälla....kolhydrater eller fett. Potatis eller sås? Vilket är godast? :)

Lycka till!

Ps. Kom ihåg att det brukar gå fortare för män att tappa kilon. De har färre fettceller än kvinnor och har oftast inte utsatt kroppen för otaliga bantningskurer och försök innan. Så mitt råd är att inte ge upp. Jag har läst nånstans att det kan ta upp till 3 månader, för kvinnor, innan kostförändringar/ träning, börjar märkas på vågen eller midjemått, så kämpa på!

Inga kommentarer: