2009/01/26

Köttiga nötter någon?

Ursäkta mig, men nu blir jag ganska förbannad!

Jag strosade omkring bland snacksen på Coop i fredags. Ja, Ni läste rätt! Tyvärr var jag sugen på något salt. Jag hittar en påse jag inte sett förut, OLW´s Nötmix Chili. Mums, tänker jag...nötter är ju bättre än chips i alla fall *ångesten kryper på* :) och betalar runt 30 kr(!) för 265 g.

På kvällen är det dags att smaka...vidrigt! Jag gillar inte ens vanliga chilinötter, sådana där med ett krispigt skal runt ni vet...och dessa smakade typ 18 gånger värre. Urk!

Jag vänder på påsen för att titta på innehållsförteckningen, och vad hittar jag? Om inte en lång lista med uppåt 30 ingredienser!? Däribland läser jag: köttarom och rökarom. Det första jag tänker är, varför? Sen när vill man att nötter ska smaka rökt kött? Det stod CHILI på påsen...så det var CHILI jag var ute efter. Vad är det som händer?

Tänk efter...om Du skulle göra egna smaksatta nötter...vilka ingredienser skulle du använda?
1. Nötter
2. Kryddor & salt
3. Ev. någon olja så kryddblandningen fastnar på nötterna.

Varför behöver man då 27 st andra fejk-äckel-tillsatser? Fr.o.m nu tänker jag aldrig mer köpa en produkt utan att noggrant gå igenom innehållsförteckningen, och jag tycker Ni ska göra likadant. Var kritisk från början! Finns det ingen produkt som duger? Kom ihåg att hemmagjort nästan alltid är bäst!

Vill Ni läsa mer om fusket i vår mat? Se bl.a. mina boktips till höger, längre ner på min blogg, samt gör ett besök på denna hemsida!

Nu får det vara nog!

Inga kommentarer: