2008/10/06

Lokalproducerat

Idag tänkte jag vara lite av en moraltant. Eftersom denna blogg till största del handlar om mat så tänkte jag delge Er lite av mina tankar kring lokalproducerad mat. Predika lite! :)

Intresset för ämnet har ju ökat dramatiskt den senaste tiden och det tycker jag är superbra! Inte bara för miljöns skull utan även för att stödja den lokala verksamheten istället för stora äckliga matvaruimportörer som fraktar sin mat runt halva jordklotet innan den hamnar i nån hylla på affären.

Jag tycker att OM man har möjligheten att köpa lokalproducerat ska man göra det, om inte annat ur etiskt synpunkt. Och jag lovar...produkterna ÄR 100% fräschare! Då jag är en dalkulla tänkte jag nedan lista lite kontaktuppgifter på lokala producenter i Dalarna och i min hemstad. Bor du på annat håll, titta i telefonkatalogen, sök via Google, eller kanske i din lokala turistbroschyr/ turistinformation (!) :)

  • Köttboden i Brovallen, tel. 070-624 77 31

  • Brovallens Närodling, tel. 0226-661 12. Se hemsida här

  • Alsbo Ägg, tel. 0226-662 75. Se hemsida här

  • Ann-Marie Josefsson, Stusshyttan, tel. 0226-211 68. (Tomatabonnemang)

  • Kristina Ohls, tel. 070-226 97 17. (Frilandsgrönsaker & rotfrukter)

  • Andreas Lantbruk i Nygården, tel. 0226-120 30/ 070-698 88 73. (Potatis)

  • Matsjonsgården i Sonnbo, tel. 070-735 20 64. (Potatis)

  • Siljans Chark. Se hemsida här

  • Leksandsbröd. Se hemsida här

  • Föreningen Dalamat, se hemsida här

Har man nu inte någon möjlighet att ta sig ut till dessa mysiga gårdsbutiker osv, kan du oftast göra ett val i din lokala butik. Leta i grönsaksdisken, så hittar du säkert grönsaker, t.e.x. potatis, från en lokal odlare! Och bor du i Dalarna, leta efter produkter från Siljans Chark, om du är ute efter kött...Om du tänker efter kommer du nog på en massa produkter som är producerade inom närområdet. Vad sägs om Leksandsknäcke eller falukorv? Ni kommer säkert på fler än jag!? Tipsa gärna med en kommentar här nedan!

Följ nu mitt råd och försök att använda hjärtat lite när Ni handlar nästa gång! Det är värt det i slutändan...jag lovar!

Kram Moraltanten

1 kommentar:

Helle sa...

Peta lite på folk att de ska sluta handla grejer med palmolja i också! Palmoljeplantagerna är en stor bov i att orangutangerna håller på att bli utrotade