2008/08/17

Semester

Ja, då var man hemma igen efter minisemestern på två dagar i Eskilstuna och Västerås. Nej jag vet att det inte är långt borta, men bara det inte är hemma så är det ok för mig.

Första natten spenderade vi på Quality Hotell Statt i Eskilstuna. Detta hotell skulle jag väl inte rekommendera till någon om man säger så. Med rum ut åt gatan, utan AC blev det inte en tyst natt med öppet fönster. Och de oidentifierbara fläckarna på madrassöverdraget och divanen vill jag helst radera från min näthinna. :) Utsikten var dock fin över ån, kyrkan och stadsparken.

Men annars är Eskilstuna en fin stad med bra shopping. Och eftersom detta är en matblogg så måste jag ju nämna middagen vi åt på kvällen. När vi checkade in fick vi en rabattkupong till hotellets restaurang, men 35 kr lockade inte tillräckligt. Utan vi käkade en 3- rätters på en restaurang som våra kompisar rekommenderat; Grappa - Italiensk restaurang. Restaurang Grappa
  • Förrätt: Chevrétoast med valnötter, rödbeta & honung
  • Varmrätt: Sotad Lax med en ljummen italiensk potatissallad & kall romsås
  • Dessert: Blåbär- & youghurtspaj med vaniljgrädde
Jag säger bara en sak som betyg på denna restaurang: MÄTT!!! :)

Nästa natt spenderade vi på First Hotell Etage i Västerås (bilden). Detta hotell var klart mycket bättre, och INGENTING kan slå den utsikten! Mälaren och hamnen är storslaget vackert! Efter shopping på Erikslund var middagen på 24:e våningen, hos Karlsson på Taket, välförtjänad. Karlsson på taket

Utsikten härifrån, var spektakulär! Och åskovädret som drabbade Västerås just då gjorde ingenting, för det var otroligt häftigt att se blixtar på den höjden. Tillbaka till maten, som var lika god som utsikten vacker!

  • Förrätt: Sparris med svensk lufttorkad skinka och hyvlad västerbottenost
  • Varmrätt: Halstrad röding med färskpotatisstomp, primörer och limesmör

Jag tyckte nog maten här var snäppet fräschare och godare än i Eskilstuna. Gott Gotti Gott Gott! :)

Måste även berätta om salladen vi åt till lunch nere i hamnen på Kajens Fik. Vanlig bassallad som man fick välja ingredienser till. Vi valde chili- och citronmarinerade jätteräkor och kallrökt lax. Det var himla gott och superfräscht. Och jag tror att, med en kombination av de vackra vyerna i hamnen, det var det godaste sallad jag ätit.

På vägen hem från Västerås, efter en snabbis till mitt Mekka - IKEA, åkte vi via Skultuna. Där har dom Fabriksbutiker med 2:a sortering av bl.a. Höganäs, Ittala, BodaNova osv. De sålde utgående kollektioner av Snö of Sweden smycken, och lilla Linda blev helt lyrisk och shoppade glatt! Grymt roligt ställe! Fabriksbutiken

Jag tror inte det blir så mycket bättre än god mat, fina miljöer, rolig shopping och mannen du älskar...I LOVE SEMESTER! :)

Inga kommentarer: